Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu

Groeten uit de rimboe

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

01 Februari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Echt, zo veel rimboe heb ik nog nooit gezien. In Kuala Lumpur had ik twee leuke meiden ontmoet die naar de Taman Negara wilde. Nog nooit van gehoord, maar ach, jungle, rimboe, leuk, en samen met hen vooral ook gezellig. De reis hier naar toe was al een beleving voor mij. Het echte Maleisie in. Iedereen heeft onwijs veel aandacht voor je als buitenlander (een beetje ongemakkelijk!), maar goed op den duur went het vast wel. Twee verschillende bussen vanaf Kuala Lumpur, en het laatste stukje met de boot om daadwerkelijk bij de Taman Negara te komen. Zo'n boottocht in een klein (erg onstabiel uitziend) houten bootje, in een bruine modderige rivier midden door het regenwoud. Wow wat prachtig!
En dan na drie uur kom je in Kuala Tahan aan. Op de rivier drijven een aantal restaurantjes en een klein winkeltje. Het eerste wat je vervolgens ziet als je het dorpje in loopt zijn een aantal houten hutjes op palen. Oud, vervallen en vies, kippen scharrelen af en aan onder door en in de hutjes. Inmiddels een beetje een mixed gevoel over deze huisjes: ze zijn niet groter dan 10m2, waar dan een heel gezin in woont, eet en slaapt, maar waar je 's avonds ook de geluiden van een tv uit hoort komen. Heeeel basic en armoedig, maar wel erg modern met mobiele telefoons en tv's...
Maar als je een stukje verder loopt, langs de school en een klein hutje als winkeltje, reizen ineens enorme moderne luxe resort op. Ongelooflijk. Denk je even dat je echt midden in de jungle zit, terug naar het echte oorspronkelijk Maleisie, helaas. Juist omdat het midden in de jungle licht komen hier heel veel toeristen. De tegenstelling vind ik echter moeilijk te behappen...

Maar toen het meest indrukwekkenste ooit: een bezoekje aan een Orang Asli (aboriginees) Village. Een stam die al eeuwen als nomaden in en van de Taman Negara leven. Het was onwijs indrukwekkend, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Kennen jullie die foto's uit Antropologie-boeken (met een datum onder foto van 1910 ofzo), of kunnen jullie de dorpjes herinneren uit het tv-programma 'Groeten uit de Rimboe'? Nou zo was het echt. Het was echt alsof je honderden jaren terug ging in de tijd. Ontzettend bizar dat je daar als toeristen een kijkje komt nemen. Bijna net als in de dierentuin. Het voelt zo verkeerd dat elke toerist dat leuke kiekje probeert te maken van dat schattige naakte kindje... (en toch heb ik me er ook schuldig aan gemaakt).
Vanuit mijn Westerse blik is hun leven binna niet voor te stellen. Jagen en voedsel verzamelen, daar bestaat hun leven nog uit. Verder is er niks en gebeurt er ook niks! Iedereen kauwt een beetje op zijn verdovende plantjes en hangt een beetje voor zijn hutje. Ook al komen er zoveel toeristen en is het dorpje (waar overigens ook niet bijster veel te verkrijgen is) vlakbij, toch is hun manier van leven nog bijna niet 'aangetast' door de rijkdom en de invloeden van het westen, ontwikkeling of hoe je het ook wilt noemen (mijn excuses aan alle antropologen voor mijn ongetwijfeld incorrecte taalgebruik hier en daar :-S). Ook al dragen ze geen bananenbladeren meer, maar gewoon kleren, hebben ze rugzakken en halen ze ook wel rijst uit het dorpje, toch leven ze nog zoals ze 100 jaar geleden leefden en 200 jaar geleden en... Maar ze moeten ook wel, want het is en blijft een nomaden-stam. Zodra ze na een paar maanden dieper de jungle intrekken is het onmogelijk om de gemakken uit het dorp te verkijgen.
Ongelooflijk, wat was dit een ervaring zeg!

Tot nu toe heeft Kuala Tahan in het midden van het 150 miljoen jaar oude oerwoud onwijs veel indruk gemaakt. Naast het feit dat ik al gebeten ben door een spin (te**ng, wat doet dat pijn zeg, een bijensteek is er niks bij!!!). Binnen een minuut was mijn been opgezwollen, stijf en ongeloofijk pijnlijk. Maar lang leve de medicijnman: een plantje hier, een wortel daar en het was bijna over. Ook iets minder: bloedzuigers. Ook natuurlijk even moeten uitproberen hoe dat is. Nou, tsja, het bloed als een rund (maar ook daar heeft de jungle iets voor gevonden, het sap van de tautupa (of zoiets) en het stopt direct) en irriteert daarna een beetje. Maar das ook weer goed om te weten: zelfs van spinnenbeten en bloedzuigers ga je niet dood...

  • 01 Februari 2007 - 05:41

    León Thannhauser:

    Hoi, lang leve de medicijnman !!!!! Je ziet er lekker ontspannen uit in dat bootje, geniet en blijf genieten.
    Neef Leon x x x

    P.s. en ons mee laten genieten van je verhalen...

  • 01 Februari 2007 - 06:30

    Hanneke:

    Hey Lisette,
    Wij zijn ook in Taman Negara geweest! Zeker ook een night drive doen, het grote wild zie je er niet, maar wel slangen en civet cats, van die super mooie katachtige. Voor de extra jungle beleving, ga vooral op het dak van de jeep zitten ipv in de bak en duik bij een eventuele rapid shooting niet het water in, want die bloedzuigerervaring heb je toch al gehad ;-)
    Toen wij die boottocht deden waren er onderweg problemen met een ander bootje met een visser, onze bootman is toen overgesprongen en reed vervolgens gewoon voor onze ogen weg met het andere bootje! Dat kan alleen maar in Maleisie,ik kan daar echt van genieten. De visser heeft ons toen verder gebracht. Er was ook een jongen die een tijd mee was gereisd met de stam van de orang asli village... niet helemaal gepland, maar hij kon op een gegeven moment niets anders dan maar meegaan tot ze weer wat dichter bij bewoond gebied waren, want alleen redt je het niet in de jungle zonder ervaring.
    He meid, geniet ervan!
    Hanneke

  • 01 Februari 2007 - 10:10

    Thomas Hoogeveen:

    ff. stiekem op het werk de leuke belevenissen van je lezen, toch een leuk begin van de dag zo! Ook die foto's zijn heel leuk, leuk en ook heel herkenbaar!

    Wederom, ik zou zeggen genieten als een Aziaat en ik kijk uit naar het volgende Tarzan & Jane verhaaltje...

    Groetjes, Thomas

  • 01 Februari 2007 - 10:18

    Jory:

    Je ziet er goed uit! Geniet maar lekker!

    liefs

  • 01 Februari 2007 - 12:30

    Marjolein:

    Lieve Lisette,Ik volg je nog hoor en geniet van je verhalen en je doet het hartstikke goed.Ik heb veel gewerkt,en de schellekens gaan goed,ik vertel over je avonturen aan mevr.en je krijgt de groeten.Er is alweer een andere hulp,de vorige is naar afrika,werken voor een aids-project.Nu is maria gekomen,een leuke dame uit aruba,ook gezellig,maar niet zo leuk als jij,doei en liefs

  • 02 Februari 2007 - 10:33

    Bep:

    Hoi,Lisette,wat een fantastische avonturen maak jij mee.Ik heb het al eerder gezegd:ik ben gewoon jaloers op jou.Wat heerlijk dat je dit allemaal kunt beleven.Ik geniet erg van al jouw berichtjes en van jouw prachtige foto,s.Ik kan mij voorstellen dat je met je westerse achtergrond je ogen uitkijkt.Schrok je niet erg toen je been na de spinnenbeet zo opzwol?Wat een geluk dat er een medicijnman was.Hier had je naar een dokter gemoeten.Geniet nog heel veel en liefs van mij.

  • 02 Februari 2007 - 22:11

    Thea:

    gedver, wat eng, een spin

  • 03 Februari 2007 - 08:40

    Ils:

    haha, lekker verhaal, heb altijd gedacht dat bloedzuigers echt heel goor waren...en dat zijn ze dus ook:) heeeel fijn...Ik heb een mail verstuurd, kletst toch lekkerder dan dit, maar keep on going babe, en laat me meegenieten

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 03 Februari 2007 - 15:59

    Scott And Fran:

    Zoe,

    looks like you are some trip! great pictures..

  • 05 Februari 2007 - 11:38

    Linda:

    He Lisette!

    Wat een indrukwekkende foto's en verhalen weer! Je ziet er lekker bruin uit, ben jaloers op je! ;)!

    Take care en blijf genieten!

    Liefs Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Dank jullie wel!

15 Juli 2007

En dan eeeeeeindelijk: THAILAND!!!

06 Juli 2007

Swept away

26 Juni 2007

Borneo!

09 Juni 2007

Nog 5 weekjes!

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 50975

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: