Borneo! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu Borneo! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu

Borneo!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

26 Juni 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik kon het niet laten, toch nog even terug naar mijn dorpje voordat ik echt echt West-Maleisie ging verlaten. Oh wat ga ik Kuala Tahan en iedereen daar missen! Nu alleen nog niet heel veel tijd voor... Ik ben een dag of vier geleden aangekomen in Borneo. En het lijkt een totaal ander land dan het Maleisie dat ik tot nu toe heb gezien op het schiereiland. Okee, ze spreken hier nog steeds Maleisisch, maar verder, bijna een cultuurschok! Dat gaat nog wat worden als ik straks weer terug kom in Nederland. Het eten is hier anders, veeeel minder scherp, het is hier druk, er zijn onwijs veel auto's (te lang in het oerwoud vertoeft misschien???) het is minder islamitisch, er wordt alcohol gedronken, vrouwen dragen gewone (in mijn ogen onwijs sexy kleding) (soms moet ik er zelf om lachen hoe ontzettend gewoon bepaalde gewoontes en gebruiken al voor me zijn geworden. Ik beloof jullie, daar heb ik nog wel duizend en een leuke voorbeelden en anekdotes over!)

Maar Borneo dus. De charme van Borneo is de mix van kilometers ongerepte wildernis, tribal cultures en wildlife. Waaronder natuurlijk de apen en specifiek de orang-oetang. En daar heb ik al heerlijk van mogen genieten de afgelopen dagen. Ik geloof dat ik al wel 100 apen gezien heb de afgelopen dagen. En niet alleen de semi-wilde orang-oetangs in de sanctuary, maar ook de Probiscus Monkey met hun enorme neus, (oftewel de 'Orang Belanda' wat in Maleisisch Nederlander betekent, ik weet niet welke nederlanders hier als eerste aankwamen in Borneo dat deze aap naar ons vernoemt is!...), de silver-nog-wat-monkey, en de gibbons en slangen en vliegende slangen en eekhoorns (ik wist niet eens dat die bestonden, vliegen niet echt, maar zweven als het ware naar beneden). En dat allemaal in het wild. Behalve dan de orang-oetangs. Gisteren naar een van de vier orang-oetang sanctuaries in de wereld geweest. We hadden enorm mazzel dat we een van de grootste orang-oetangs in het park wel bijna een uur lang konden volgen. De apen zijn hier semi-wild, dus je moet een beetje geluk hebben om ze te kunnen spotten. Maar dat geluk hadden we dus. Ik geloof dat we er wel een stuk of 15 gezien hebben!

En gelukkig kan ik weer eens zeggen: look at the pictures! Ik zit op het moment in dit heerlijke hostel met geweldige computers, dus gelijk maar een zwik foto's toegevoegd. Ook van de afgelopen weken. Een aantal foto's van de tropische eilanden waar ik geweest ben, de theeplantages, de oerang-oetangs en de andere aapjes. Het is te veel om allemaal te vertellen. En eigenlijk ook weer niet; zo heel veel heb ik niet te vertellen op het moment. Op het moment even niet de energie om te reizen en te plannen. Na het afscheid nemen, wil ik ergens eigenlijk gewoon naar huis. Borneo heeft geweldige ongerepte jungle, erg indrukwekkend normaal gesproken, maar op het moment kan ik er niet echt van genieten, en denk soms, tsja na 4 maanden in het oerwoud gewoond te hebben (ook al is het anders dan in de Taman Negera) kennen we het wel een beetje. Plus daarbij dat Borneo niet erg makkelijk is om rond te reizen, juist omdat het zo ongerept en puur natuur is, wat dus een hoop geregel en geplan vraagt, waar ik nu juist even niet de energie voor heb. Dus, plannen maar weer geweizigd en op naar de beste duikspot in de wereld, Pulau Sipadan. Dat klinkt heerlijk, duiken, snorkelen, en verder even helemaal niks!

  • 26 Juni 2007 - 09:39

    Lisalotte:

    He liset,

    Wat maak je toch een hoop mee! Heel erg leuk, maar ik kan inderdaad begrijpen dat je nu wel naar huis toe wilt. Nog heel veel plezier de laatste paar weekjes en als je thuis bent wil ik al je verhalen nog een keer horen ;)

    xx lisa

  • 26 Juni 2007 - 09:44

    J:

    wauw...prachtmens!

    xx

  • 26 Juni 2007 - 11:48

    Mayee:

    Saya gembira kita dapat pergi tengok orang utan :) saya tidak akan lupakan pengalaman ini

  • 26 Juni 2007 - 12:15

    Lisette:

    Bagus! Tidak boleh lupa!!! Saya gembira juga. Saya gembira kita dapat masa bersama. Tapi tidak lupa kita boleh ketawa bersama juga, selepas semua cakapan yang sangat serious!

  • 26 Juni 2007 - 12:57

    Jaap (Spanje):

    thuiskomen met zulke ervaringen is uniek! we kijken uit naar je komst in Spanje.

  • 26 Juni 2007 - 14:31

    Kim:

    Ja prachtmens, wat zie je er mooi en gelukkig uit. Hoog tijd dat je dat in Nederland weereens komt uitstralen, haha! Maar doe je best maar om nog even de toerist uit te hangen en te genieten van het prachtige blauwe water enzo...hier stormt het namelijk...

    Liefs!

  • 30 Juni 2007 - 17:29

    Esther Scheerder:

    Wauw.. wederom haast sprakeloos! Kan niet wachten om al je verhalen te horen! Maar voor nu: probeer desondanks nog even intens te genieten van het daar-zijn!

    Veel liefs,
    Esther

  • 05 Juli 2007 - 06:19

    Luuk:

    Whahaaaaa, nog maar twee weken en dan zie ik je weer!!!!! ;)

  • 05 Juli 2007 - 10:16

    Mayee:


    sungguh cantek !
    sy sedang fikir kenapa sy rasa jauh dgn seekor kayak..adakah seekor kayak itu sudah lupa pada sebiji seacucumber?

  • 14 Juli 2007 - 10:00

    Mayee:


    hi lis,

    Awak apa khabar? harap awak ok!
    Saya sangat4 gembira sebab dapat dengar suara awak lagi dan juga dapat berbicara dengan awak.
    Saya akan jaga diri saya dan dengar pesanan awak dan saya harap awak begitu juga.

    Sekarang rasa sedikit sedih sebab tak dapat text awak lagi..rasa sedikit kehilangan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Dank jullie wel!

15 Juli 2007

En dan eeeeeeindelijk: THAILAND!!!

06 Juli 2007

Swept away

26 Juni 2007

Borneo!

09 Juni 2007

Nog 5 weekjes!

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 50924

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: