Op jacht - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu Op jacht - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu

Op jacht

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

13 April 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik heb jullie al eerder wat foto's laten zien van een Orang Asli dorpje. Een nomaden stam hier in de jungle die nog steeds jagen en verzamelen als primaire bron van voedselvoorziening. En na een aantal keren daar als tourguide geweest te zijn, en al een beetje vriendjes gemaakt te hebben, kreeg ik het aanbod om een paar dagen mee te gaan op jacht met de mannen van de stam. Ik heb daar wel geteld een halve seconde over na moeten denken, wow, super: uiteraard!
Als je als tourist in een van de dorpjes komt, voelt het altijd een beetje vreemd. Alsof je in een dierentuin bent, aapjes kijken en foto's maken. Van mensen alleen in dit geval. Ze zijn het zo gewend, het gaat al jaren zo, maar het voelt nooit helemaal okee voor mij.
Maar een paar dagen met hun samenleven was een geweldige kans om uit dat 'aapjes kijken' te komen.

Dus ik afgelopen weekend mijn spulletjes gepakt, een boot geregeld en de jungle in: een aantal dagen leven zoals ze honderden jaren geleden ook leefden. En WOW wat een ervaring!!!
De eerste nacht werd ik gelijk onwijs op de proef gesteld: de heftigste onweersbui die ik ooooooit heb meegemaakt. En zul je dan uiteraard zien dat je in een hutje gemaakt van bananenblad zit. In de jungle. Fijn. Maar na wat bloedoffers aan de God van de Donder, ging het onweer voorbij zonder schade aan te richten. Gelukkig. Maar het was niet echt een fijn gezicht. De oude mannen in het dorpje maken met een mes een gaatje net onder hun knieschijf, maar omdat het onweer zo ontzettend heftig was, moest er ook veel geofferd worden... Ergh, niet fijn.

In het begin waren de mensen toch nog vooral onwijs verlegen: weer een tourist die paar dagen bij ze wil blijven slapen. Maar gelukkig veranderde in de loop van de dagen. Het is zo fijn dat ik nu Maleisisch spreek zodat ik ook echt met hen kan praten. (Ze hebben hun eigen taal, maar de kinderen kunnen vanaf een jaar of 10 ook Maleisisch spreken). De jongste kindjes huilden niet meer als ik in de buurt kwam. De vrouwen beantwoorden mijn vragen met iets meer dan alleen ja of nee. En de kinderen die bij mij in de hut sliepen, we sliepen daar met zijn achten: twee kerels, vijf kinderen en ik (oh, het hutje was trouwens zo'n 6m2), vroegen de tweede avond zelfs of ik ze iets wilde leren (ze weten dat ik lerares hier ben). Uiteraard. Vijf minuten later zat het hele dorp om me heen en waren de kindjes druk bezig met het abc te schijven (en de volwassenen stiekem, onopgemerkt ook). Het is beginnen bij het begin: ze kunnen wel tellen, maar kunnen de cijfers niet herkennen (wat een macht: ik kan ze net zo goed wijsmaken dat nummer 4 86 is, of 267) Beetje bizar dat ik, na twee maanden hier te zijn, nu mensen MALEISISCH aan het leren ben...

En toen dus op jacht. Het verontruste me een beetje dat we op pad gingen zonder ook maar iets mee te nemen. Een sumpit(een blowpipe), een kapmes, maar dat was het wel. Ehm, gingen we niet een aantal dagen op pad? Uren lopen door de jungle? Wat gingen we eten? Moesten we geen water mee nemen? Oh, en hadden we niet iets nodig voor om te slapen? Maar uiteraard kwam het allemaal goed. Duh. Zij wisten overal wel stroopmjes te vinden waar we konden drinken (de jungle was soms zo dichtbegroeid dat ik er al was ik er drie meter vandaan zo voorbijgelopen zou zijn), meer als genoeg vruchten uit de jungle, en een paar bladeren functioneren prima als bed.
Die paar dagen in de jungle met hen, hebben me zo veel geleerd over de jungle. Over planten, bomen, voedsel bronnen, dieren, en bloedzuigers. Jep, na een stuk of 50 bloedzuigers, want natuurlijk ga je op jacht op sandalen en in korte broek, niks geen goede bergschoenen, lange broek, en speciale bloedzuiger hoezen voor in je schoenen zoals de meeste uiterst lachwekkende toeristen hier (maar toch ook niet bloedvoets zoals de orang alsi), ben ik uiterst bedreven in het verwijderen van die beestjes. En je leert zelfs een andere manier van lopen, nog grote hilariteit overigens. Je probeert zachtjes te lopen, je bent immers op jacht, je mag de beestjes niet verstoren, flikker je af en toe een meter of wat naar beneden. Want uiteraard loop je niet over een begaanbaar pad (hoewel zij dat natuurlijk wel vonden, in mijn ogen was er niet eens een pad...)

En toen waren er nog duizend dingen om te vertellen. Over alle beesten die ik heb gezien, geen tijgers, maar wel olifanten poot afdrukken, slangen, apen, apen en apen. Over hun cultuur en ideen en manier van leven. Maar dat moet maar wachten tot ik terug ben. Weer een ervaring om nooit te vergeten. Was de jacht succesvol trouwens? Twee vogels, en een aap. Ik ben trots op ze!

  • 13 April 2007 - 04:10

    Leon Thannhauser:

    Ppppffff en wij onze S.U.V. en 4x4 of hoe dat allemaal tegenwoordig mag heten maar volpakken elke zomervakantie!!! Zijn we niets vergeten ???

    Improvisatie kennen wij immers niet meer!!!

    Groetjes van Leon en kids. X X X ..........

  • 13 April 2007 - 14:46

    Raasrb:

    dat wordt wat als je terug komt in de Hollandse asfaltjungle..geweldige ervaringen!! enjoy

  • 13 April 2007 - 15:27

    Kim:

    Aapjes kijken? Moeten ze die stam ook maar geen ORANG asli noemen... Alhoewel ik vast een onwijze fout maak in de interpretatie van het woord orang. (Betekend dat geen "mens" als in "orang oetang=mensaap"?)
    Anyway, ik ben blij dat jij in ieder geval kan overleven in de jungle. We hebben toch iemand nodig die na de klimaatverandering het menselijk leven binnen europa kan voortzetten!

    Trouwens, waarom mag jij zomaar met de mannen mee?

    Liefs!

  • 13 April 2007 - 19:03

    Jory:

    @ Kim: daar ben ik ook wel benieuwd naar ja!

    He Liset, je bent toch nog wel van plan terug te komen naar de Westerse jungle he??! :P

    xxxx

  • 14 April 2007 - 01:47

    Lisette:

    Orang betekent inderdaad mens in het Maleisisch (en Indonesisch. Normaal gesproken mogen de vrouwen niet mee op jacht, is dat een taak van de mannen. Maar omdat ik blank men gelden er voor mij andere regels. Ik mocht mee om te kijken, maar zelf absoluut niet probren te schieten of ook maar in de buurt komen van de geschoten beesten. Niet altijd even fijn dat er andere regels voor mij gelden, maar soms ben ik wel blij dat er andere regels voor mij gelden...

  • 14 April 2007 - 12:02

    Hans:


    waar een Zevenaarse glimlach in de jungle al niet goed voor kan zijn .

    Oh ja ,
    Als je thuis komt kun je altijd nog een
    abonnement op Burgers Bush nemen al is het alleen maar voor de sfeer , de rest denk je er dan maar bij .

    Zo , blijf je nog een heel klein beetje verbonden met de mensen daar .

  • 14 April 2007 - 22:56

    Corine:

    Zoooooooooooooooooooooo dan! Vette shit! Jij bent echt goed bezig! Ik wordt met de dag benieuwder naar de avonturen die ik ga beleven straks... Toch een grappig idee dat we straks weer bij elkaar in de buurt zitten, aan de andere kant van de wereld! Ik mail je mijn adres nog!

    Succes met de mannen en je kids!

    Liefs Corine.

  • 22 April 2007 - 10:04

    Bep :

    O ,O,wat een ervaring.Hoe komt het dat je Maleisiers maleisisch moet,wil gaan leren? Spreken zij dan een andere taal en hoe communiceerde jij dan met ze?Waarom gingen er kinderen mee op jacht?Schitterend dat je dit allemaal ervaart.Liefs mama.

  • 06 Juni 2007 - 11:52

    Mark:

    vet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Dank jullie wel!

15 Juli 2007

En dan eeeeeeindelijk: THAILAND!!!

06 Juli 2007

Swept away

26 Juni 2007

Borneo!

09 Juni 2007

Nog 5 weekjes!

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 50973

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: