Carriere-switch - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu Carriere-switch - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu

Carriere-switch

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

10 Februari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kunnen jullie je het verhaaltje over de rimboe nog herinneren? Nou het lijkt erop dat ik dat mijn thuis kan gaan noemen de komende tijd. (Sinds ik hier tien dagen geleden aangekwam in Kuala Tahan is er onwijs veel gebeurd. Bijna teveel om allemaal op de te schrijven. Maar ik zal mijn best doen om het niet te lang te maken en het ook voor jullie nog een beetje interessant te houden.)

Ik dus hier net twee dagen in Kuala Tahan toen ik uitgenodigd werd door een man voor een typisch Maleisische maaltijd met zijn familie. Tuurlijk zei ik daar geen nee tegen. In de loop van de avond hadden we het over mijn reisplannen en mijn idee om ergens vrijwillgerswerk te gaan zoeken in Azie. Onwijs toevallig was uiteraard deze man goed bevriend met de directeur van de basisschool hier. Gelijk een belletje naar de directeur, volgende morgen een afspraak met de directeur en vandaag (zaterdag) heb ik mijn eerste werkweek er al weer op zitten als Engelse lerares in het schooltje hier! Hihi, inderdaad: het is allemaal echt onwiiiiijjjs snel gegaan. En totaal onverwacht! Ik was niet eens van plan om naar Maleisie te gaan!!! Had nog nooit van de Taman Negara gehoord, and here I am, Teacher Liz in Kuala Tahan in de middle of the jungle!!!

En in deze week dat ik hier ben al heel wat ups en downs gehad. Op zoek naar huisvesting, op zoek naar 'degelijke' kleren, ontdekken hoe de gemeenschap hier in elkaar steekt, ontdekken hoe een islamitische! gemeenschap werkt, wat ik daarin wel kan doen en wat ik beter kan laten, leren omgaan met alllllle aandacht die ik hier krijg en accepteren dat het allemaal toch iets moeilijker is dan het in eerste instantie leek om hier vrijwilligerswerk te doen. (Een hoop papierwerk voor de regering voordat het allemaal officieel is.)
Hierdoor al wel duizend keer gedacht om hier toch geen les te gaan geven. (Maar al duizend en een keer besloten dat ik hier blijf). Veel te veel beslissingen die gemaakt moe(s)ten worden en cultuurverschillen waar ik onwijs aan moet wennen.

Het is een ehm, laten we het een ervaring noemen, om in een Islamitisch dorpje les te geven. Dit betekent op de eerste plaats dat de kleren die ik bij me heb in mijn backpack niet acceptabel zijn. Van nek tot enkel bedekt is de dresscode. Op zich niet heel erg, als het geen 35 graden zou zijn, en het dichtsbijnde dorpje waar ze uberhaupt iets hebben wat je een winkel kunt noemen hebben, geen drie uur verderop zou zijn. Dat wordt binnenkort een tripje naar Kuala Lumpur of Singapore om kleren te kopen (6-8 uur rijden)...
Op de tweede plaats betekent dit dat ik als vrouw een stuk minder vrij ben in mijn doen en laten dan we in het westen gewend zijn (wil ik niet gelijk een slechte naam krijgen). Ik ben heel hard mijn best aan het doen om uit te vogelen wat wel en niet geoorloofd is hier. Wat overigens zeer frustrerend kan zijn! (Zo moet ik bijvoorbeeld toestemming krijgen van de echtgenote wil ik bij een man in de auto stappen, zelfs al is het een collega die me een lift naar school aanbiedt.)
Maar goed, over een maand of wat zal dat ook ik daar ook wel aan gewend zijn.

En er is zoveel wat het weer dubbel en dwars goed maakt. Na school zwemmen (jep, inmiddels niet meer in bikini, door schade en schande worden we wijs zullen we maar zeggen) in een riviertje bij de waterval met apen overal om je heen in de bomen. Het lesgeven en de kinderen zelf. De kinderen op school worden al iets minder verlegen. Wat inhoudt dat ze me inmiddels durven aan te raken, want hoewel ze niet heel veel donkerder zijn is mijn blanke huid en blonde haar absoluut zeer interessant, en de allerdapperste durven het aan om zelfs te ruiken. Continu heb ik een horde kinderen om me heen en overal waar ik ga en sta hoor ik stemmetjes: Hello chekgu Liz! (teacher Liz)
Denk je overigens dat je in de lerarenkamer even rust hebt gevonden: helaas. Niet dat ze allemaal aan me zitten en me hand vast willen houden (haha, ik zie het al voor me: vooral op een Islamitische school!), maar ze vinden het minstens net zo interessant. Ze willen allemaal hun Engels verbeteren en ze willen graag meer weten over wat wij ongelovigen en westerlingen allemaal doen en denken. Maar toch een beetje vreemd als je in gesprek bent over het geloof, opzij kijkt en merkt dat je gefilmd wordt, de andere kant op draait en daar iemand foto's van je zit te maken.
Maar niet alleen op school vinden ze het interessant, het hele dorp vindt het geweldig. Vooral het feit dat ik al een beetje Maleisisch spreek, vinden ze geweldig. (Ik ben onwijs hard Maleisisch aan het leren. Op zich best handig als je lesgeeft aan Maleisische kindjes, al zeg ik het zelf.) Iedereen is onwijs vriendelijk en ik word overal mee naar toe genomen. Op night safari's waar ze me heel fijn kennis laten maken met allerlei slangen, op night walks door de jungle waar je fijn schorpioenen en spinnen zo groot als je hand ziet (ook heel fijn), prachtige watervallen, bruiloften hier, etentjes daar. Geweldig! Ook al is het erg touristisch hier, het echte Maleisie bestaat hier gelukkig ook nog. Het voelt alsof ik een zwembad in gesprongen ben vol met leer- en groeimomenten, uitdagingen en bijzondere en mooie ervaringen. Volgens mij hou ik het hier nog wel eventjes vol! Hoewel ik waarschijnlijk wel een beroep ga doen op alle leraren/leraressen en creatieve vaders en moeders die dit lezen voor tips en ideeen voor het lesgeven!

  • 10 Februari 2007 - 09:37

    Esther Scheerder:

    Wauw.. wát een ervaringen Lisette! Heel bijzonder om te lezen, ik kan me haast moeilijk een voorstelling maken bij alles, maar aan de andere kant; zoals je het beschrijft komt het allemaal heel 'echt' over. Je enthousiasme straalt van je verhaal af. Elke dag is een leerschool in deze oh zo andere cultuur, maar ik denk echt wel bijster interessant.
    Heeeel veel succes met alles Lisette! Ik denk vaak aan je.

    Veel liefs,
    Esther

  • 10 Februari 2007 - 13:34

    Jeroen H:

    Hey Lisette,

    Hier van achter mijn computer probeer ik me te beseffen hoe uniek en ongelofelijk dit wel niet moet zijn. Het maakt me sprakeloos en jaloers tegelijk ;)

    Ik kan nog wel een keer zeggen dat je er van moet genieten, maar dat doe je al. Ik ben trots op je!

    Groeten vanuit het koude, maar toch te warme Nederland.

  • 10 Februari 2007 - 14:03

    Hans:

    Hoi Lisette

    Onderwijs blijft toch in de Familie.

    Heel veel succes met alles

    Dikke Kus

  • 10 Februari 2007 - 17:58

    Thomas Hoogeveen:

    Ha, gelukkig weer vervolg op tarzan en jane verhaal...nu met islamitisch tintje. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen jah, want aan al mijn korte broeken en t-shirts had ik ook bijzonder weinig tijdens mijn werk in Egypte...wel bijzonder en onverwacht om tijdens je Azie-reis in een Islamitische omgeving te komen...maar zoals je nu zelf ook weet, het zijn net zo leuke, bijzondere en interessante mensen!!!

    Wederom, geniet ervan!

    Grt'jes uit Geleen

  • 10 Februari 2007 - 19:59

    Bep:

    Wat een fantastische ervaring.Heb je nu ook een vast adres waar ik je een brief kan sturen?Waar zit je nou precies? we kunnen het op de kaart niet vinden.Ik ga alvast aan kitty vragen wat je allemaal voor leuks kunt doen.Wat je kleding betreft,kun je niks lenen van andere dames?Succes bij het inkopen,je weet :zijde zit het koelst!ben je de hele dag op zchool of maar een paar uur per dag?Ik zou je graag bezig zien!Liefs,mama.

  • 10 Februari 2007 - 20:08

    Jose:

    Hai Liset!

    Wauw, wat leef je, echt in hoogte en diepte, bedankt voor je boeiende berichten, ze zijn nooit te lang hoor ;) Geniet ervan en pas op jezelf!

    lieve groet! Jose

  • 11 Februari 2007 - 17:49

    Heleen:

    Wie wil jou nou niet als lerares!!!

    Ik heb zoveel bewondering voor je!

    Liefs uit Nootdorp

  • 11 Februari 2007 - 18:48

    Marieke Lubbers:

    Hoi Lisette,

    Zo, op het volgende werelddeel aangekomen...volg je verhalen nog steeds hoor, en vind het super om te lezen wat je allemaal doet :)
    Het lijkt me erg wennen om je in zo'n andere cultuur te bevinden, als onafhankelijke westerse vrouw!
    Succes met lesgeven en je verdere belevenissen.

    Groetjes,
    Marieke

  • 11 Februari 2007 - 20:01

    Ilse:

    Hej Mop, het lijkt erop alsof jij stukje mijn droom ook leeft daar...Heel gaaf. Heb even gewacht met je te mailen om je alles lekker zelf te laten overdenken en je eigen keus te maken. En dat heb je gedaan. Je hebt de goede keus gemaakt vind ik... Als je hulp nodig hebt? hahaha, here i am:)
    Dit is niet je enige kans ooit iets van de wereld te zien, dus ga er maar voor. OOk al is dit het, een ervaring waar ik jaloers op ben en geloof me...de rest van de wereld ligt er over een tijdje ook heus nog;)
    Dag lieve lies, love u
    xxx ils

  • 14 Februari 2007 - 17:19

    Inge:

    Hoe krijg je het voor elkaar oud-huissie?! Fantastisch!!
    Succes daar, geniet ervan.
    Liefs vanuit de Fortstraat (dat klinkt nu wel heeeel saai..!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Dank jullie wel!

15 Juli 2007

En dan eeeeeeindelijk: THAILAND!!!

06 Juli 2007

Swept away

26 Juni 2007

Borneo!

09 Juni 2007

Nog 5 weekjes!

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 50975

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: