Een schril contrast - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu Een schril contrast - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoliesgrotereis - WaarBenJij.nu

Een schril contrast

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

18 Februari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het is bizar dat ik drie jaar geleden in Amerika in een huis woonde met 8 badkamers, dat elk kind uiteraard een eigen computer had (en de ouders natuurlijk elk 2). Dat in onze garage 5 auto's stonden te glimmen en de kinderen werkelijk al het speelgoed van de wereld hadden en zich nog steeds ontzettend konden vervelen. En waar je werkelijk alles kon kopen wat je hartje begeerde.
Nu woon ik hier in Kuala Tahan, waar misschien 5 gezinnen een tv hebben, er misschien 3 computers zijn, en het het hele dorp wel 10 badkamers telt. Waar het idee van een toilet vrij eenvoudig is: een gat in de grond. Soms verdwijnt het in een riolering, soms zie je de rivier onder je stromen.
Waar de auto's van ellende uit elkaar vallen, maar waar nog vrolijk mee wordt rond gescheurd over de weg (enkelvoud ja: we hebben hier wel 1 weg). En waar we twee ieniemienie mini-marktjes hebben. Jep, het leven hier is een schril contrast met het leven in Amerika...
De mensen zijn hier niet arm arm, maar de levenstandaard is niet te vergelijken met wat wij gewend zijn in het westen, laat staan met mijn leventje in Amerika. De meeste mensen hebben hier wel genoeg geld om te eten, zo niet, dan krijgen ze hulp van de regering. Maar daar houd het ook wel mee op. Verder hebben ze niet heel veel.

Een typisch huishouden hier bestaat uit minstens 4 kinderen. Maar 15 is ook geen uitzondering. Over het algemeen wordt er op de grond gegeten en met de hand. Je rechterhand wel te verstaan, je linker gebruik je in het toilet: w.c-papier kennen ze hier niet, maar gelukkig staat er een emmer water en een bakje naast het gat in de grond. Ik snap wat de bedoeling is, maar de uitvoering?!) Na het avondeten wordt de huiskamer omgetoverd in een slaapkamer. Matjes worden uitgerold en op 6 vierkante meter passen makkelijk 6 kinderen. Als ze een iets groter huis hebben slapen de jongens en meisjes apart, en hebben ook de ouders een apart kamer. Maar als het niet anders is, slapen ook vader en moeder op die zes vierkante meter met hun kindjes. Douchen gebeurt of nog ouderwets met water uit de regenton of ze wassen zich in de rivier (die ene waar je ook je behoeftes in doet ja). Soms zijn de huizen echt niet meer dan wat plankjes op wat palen. Als ze al vier hele muren hebben met een sluitend dak.
Maar daarnaast zijn er hier ook wel goede huizen met ventilarors, riolering en een koude douche. Daarvoor moet je echter wel leraar of zoeits zijn om dat te kunnen betalen. Zo'n luxe huis kost 200 Ringgit per maand, dat is ongeveer 50 euro met een maandsalaris van een leraar van 900 ringgit (200 ringgit).

Het voelt nog steeds een beetje wrang, maar ik heb er voor gekozen om niet met 5 leraren in een kamer op de grond te slapen, zonder privacy (of normaal toilet!). Soms voelt het heel slecht, maar ik heb een plekje gevonden in een van de luxe resorts hier. Een kamertje met 4 muren, een niet lekkend dak en een normale!!! wc met w.c papier, een ventilator (ook geen overbodige luxe met temperaturen van 40 graden). En waar ik in eerste instantie niet eens aan gedacht had, maar waar ik nu na twee weken al wel achter ben dat ik dat absoluut nodig heb: een beetje privacy. (Een smeuig verhaal voor een volgend berichtje).

Het voelt soms een beetje alsof ik kies voor de makkelijke weg, dat ik niet zo moet miepen en echt back to basis best aankan. De mensen leven hier toch ook zo zonder problemen? Maar goed, op dit moment vind ik mijn kamertje met dat ietsiepietsie beetje luxe wel heerlijk. En toch zijn sommige dingen ook voor mij back to basic. Ook al is mijn kamertje luxueus in vergelijking met, de spinnen zo groot als mijn hand komen ook daar gewoon binnen. En de hagedisjes die met tientallen door mijn kamer, en ja ook over mijn bed, schieten ben ik maar namen gaan geven. Onbegonnen werk om die buiten proberen te houden. Net als de mieren en de kakkerlakken.
En over back to basic gesproken: ik geloof dat je kleren wassen in de rivier, (juist, die waar in gewassen, plast en weet ik veel wat nog meer) daar ook wel onder valt... (Ook een prachtig verhaal voor een volgende keer!)

Maar het soms is het een beetje moeilijk te bevatten. Overdag leef ik met en tussen de lokale bevolking. In omstandigeheden waar ik niet altijd even vrolijk van word (maar wat absoluut een uitdaging is!!!). En 's avonds keer ik terug naar mijn luxe kamertje waar ik een echt bed heb om in te slapen, wat ik niet hoef te delen met mijn broertjes of zusjes. Waar toeristen makkelijk 40 ringgit per maaltijd neertellen, wat voor een kindje in de school genoeg is om een maand van te kunnen eten. Waar geklaagd wordt over de aircontioning, terwijl de meeste locals niet eens een douche hebben. Een schril contrast, waar ik soms best even stil van word..

  • 18 Februari 2007 - 10:07

    Leon Thannhauser:

    Tja wij zijn een verwende wereld ja. Als je al geen auto hebt zoals wij moet je toch wel aan de armoede grens zitten denken de buren hier vaak.. Maar zoals jij in Amerika en in Maleisië nu mag ervaren zit er veel erschil in gelukkig en tevreden zijn.
    Wat zul jij een levenswijsheid opbouwen....
    Dikke kus en we zijn kei trots op je X X X Groet van Leon en Edje en Stefan

  • 18 Februari 2007 - 12:23

    Annelies:

    Hoi Lisette,
    Wow dat is inderdaad heel anders dan wij hier gewend zijn. Ik vind het onwijs knap van je, en heel begrijpelijk dat je in een hotel verblijft. Geniet van deze unieke ervaring!
    Liefs,
    Annelies

  • 18 Februari 2007 - 14:51

    Jory:

    Hele dikke knuffel voor een heel dapper meisje...

    liefs

  • 18 Februari 2007 - 23:04

    Maarten:

    Hey luxe kindje,

    Heel verstandig dat je in een hotel zit. Dit geeft je de tijd om goed te acclimatiseren, zonder dat het gedwongen gaat. Bovendien zal nietmand in het dorp anders van je verwachten.

    Probeer het anders in een later stadium eens. (bijvoorbeeld leef een weekje mee met een gezin; na 1 of 2 etentjes heb je vrienden voor het leven) Een tijdje ECHT meeleven met de lokale bevolking is een ervaring die je de rest van je leven meeneemt (mits je er van kan genieten, dus als je er klaar voor bent).

    Enjoy en maak weloverwogen keuzes (maar daar ben ik bij jou niet bang voor).

    Dikke kus,
    Maarten
    (die heel luxe in Velp zit met warme douche etc. en toch jaloers is ;))

  • 19 Februari 2007 - 12:08

    Esther Goris:

    Hoi Drukbezette schat!
    Even een paar reacties van mij...
    Die woorden van jou:"De mensen zijn niet arm.." zijn precies mijn (ietswat) boze woorden als reactie op mijn ouders in Costa Rica die vaak alleen maar armoede konden zien (zo leek het). Door onze ogen zíjn de mensen bij jou ook heel arm. Maar vooral en alleen door onze ogen. Vaak zijn zij zelf best gelukkig en weten niet beter. Dat betekent niet dat jij beslist moet genieten van dat beetje 'luxe' van het resort. Savonds in het resort genietend van de geluiden, én denkend aan alle duizend-en-nogeens een dingen waarmee jij ze helpt (door jou lessen, etc.) én het plezier dat jij ze brengt dor alleen daar te zijn! Zorg goed voor jezelf!
    Kus Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Dank jullie wel!

15 Juli 2007

En dan eeeeeeindelijk: THAILAND!!!

06 Juli 2007

Swept away

26 Juni 2007

Borneo!

09 Juni 2007

Nog 5 weekjes!

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 50970

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: